انواع نبشی :

نبشی یکی از پر مصرف ترین نوع پروفیل های ساختمانی می باشد که

انواع نبشی بصورت ترکیبی و جداگانه در سازه های فی به کار می رود. نبشی به ابعاد ۵ تا ۱۵ سانتی متر را جهت بکارگیری در اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فندانسیون و همچنین جهت ساخت ستون و خرپا به کار می رود .

دسته بندی نبشی :

نبشی ها به دو گونه کلی دسته بندی می شوند :

نبشی پرسی : نوعی نبشی است که ابتدا بصورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق،خم شده و به شکل نبشی در می آید

نبشی فابریک: از همان اول پروسه تولید،به شکل نبشی،از خط تولید خارج می شود.

دو مشخصه اصلی نبشی عبارت اند از :

۱- اندازه بال نبشی

۲- ضخامت نبشی

بعنوان مثال نبشی ۴۰*۴۰*۴ یعنی اندازه بال ها ۴۰*۴۰ است و ضخامت هر بال ۴ می باشد.نبشی ها از نمره ۳ شروع و تا نمره ۲۰ ختم می شوند. نحوه محاسبه تقریبی وزن نبشی فولادی با استفاده از فرمول بصورت زیر می باشد :

اندازه بال نبشی*طول نبشی*ضخامت نبشی*۷۸۵۰*۲

در فرمول بالا،واحد اندازه بال،طول و ضخامت

نبشی،بر حسب متر بوده و وزن حاصل،بر حسب کیلوگرم می باشد.

نبشی گالوانیزه :

نبشی گالوانیزه قطعه آهنی است که با روی پوشانده شده است. این آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، زنگ می زند و اکسید نمی شود . در نبشی گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی ساختن می‌شود که در آن روی به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد به کار می‌رود .

روی در آند اکسید می‌شود چون فی پست‌تر یا فعالتر از آهن است و حائز پتانسیل احیاء نازل تر از آهن است و پتانسیل اکسید گسترده تر از آهن دارد .از نبشی گالوانیزه در مکان هایی که احتمال اکسید شدن آهن و زنگ زدگی آن می رود ، استفاده می شود .

کاربرد نبشی :

نبشی کاربردهای متنوعی دارد که از جمله این کاربردها می توان به کاربرد در عضو بادبندی ، ساخت خرپا ، سازه های LSF دکل های انتقال نیرو وانواع قاب های فی به کار رفته در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اشاره نمود. در این مقاله به بررسی نحوه اتصال نبشی به عضو اتصال پرداخته شده است .

عضو اتصال در این مقاله سپری در نظر گرفته شده است . این مدل سازی با استفاده از نرم افزار اجزای محدودی ABAQUS انجام گرفته است و در آن ظرفیت باربری نبشی در حالت های مختلف اتصال بررسی شده و نتایج به دست آمده، با نتایج محاسبات آیین نامه ای ظرفیت باربری تک نبشی به روش های LRFD و ASD مقایسه گشته است.

یافتن بهینه ترین حالت اتصال و استفاده از آن باعث افزایش ضریب اطمینان میگردد و به این ترتیب ایمنی سازه ها بدون افزایش اندازه مقاطع وتنها با استفاده از فرم بهینه اتصال افزایش خواهد یافت . از سوی دیگر دراین مقاله،نقاط تمرکز تنش نیز برای هر حالت اتصال معرفی شده اند .

با شناسایی نواحی این نقاط پر تنش و تقویت این محل ها،میتوان بدون افزایش اندازه مقاطع،ایمنی سازه را با هزینه ای بسیارناچیز افزایش داد . بهینه ترین حالت اتصال ، حالتی است که در آن ورق اتصال با هر یک از بال های نبشی ، یک زاویه 54 درجه بسازد و ورق ها به گونه ای قرار گیرند که مراکز ثقل نبشی و ورقهای اتصال همراستا با یکدیگر و بر روی یک خط فرضی استقرار یابند.

در سازه های متعارف فولادی، اتصالات تیر به ستون معمولا با فرض صلب کامل یا مفصل ایده آل طراحی می شوند، اما بیشتر اتصالات واقعی تیر به ستون ، رفتاری مشابه اتصالات نیمه صلب دارند. یکی از انواع اتصالات متداول در سازه های فولادی، اتصال یا نبشی جان و ورق جان می باشد که در صورت تقویت نبشی یا ورق اتصال، اتصال از نوع ساده به سمت اتصال نیمه صلب سوق پیدا می کند.

در این تحقیق، به منظور بررسی و مقایسه رفتار غیر خطی اتصال با نبشی جان و ورق جان 8 نوع مختلف از این دو نوع اتصال، به روش اجزا محدود با استفاده از نرم افزار ANSYS، آنالیز شده اند. تغییر شکل اجزای اتصال و توزیع تنش ها و همچنین تاثیر پارامترهای همچون ضخامت ورق و ابعاد عضو اتصال در درجه گیرداری اتصال مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با تشکیل جداول عددی و بررسی های لازم، نتایج بدست آمده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نبشی  در بازار ایران :

نبشی هایی که در بازار ایران موجود است هم از تولیدات داخلی می باشد و هم به مقدار فراوان از کشورهایی چون روسیه و اکراین وارد می شود. نبشی ها از سایز ۲ تا ۲۰ دربازار موجود می باشند.

جهت مشاوره و خرید انواع نبشی با شماره 33133-031 تماس بگیرید .


ادامه مطلب .


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها